DCA – Digitising Contemporary Art
   

2011-2013

DCA – Digitising Contemporary Art
   

2011-2013

Info

DCA – digitalizacja zasobów sztuki współczesnej dla portalu Europeana

Począwszy od stycznia 2011 roku do czerwca 2013 roku Centrum Sztuki WRO, jako jedyna polska instytucja, zaangażowane było w szeroko zakrojony projekt stworzenia cyfrowych reprodukcji blisko 30 000 dzieł sztuki współczesnej i ich udostępnienia poprzez portal Europeana, gromadzący archiwa kultury europejskiej.

Wybór ten, w ramach kórego WRO prezentuje niewielki fragment swojego archiwum dokumentacji performansów i instalacji medialnych, gromadzi dzieła stworzone po 1945 roku przez wybitnych artystów. Należą do nich między innymi: Marina Abramović,  Christian Boltanski, Marie José Burki, Gusztáv Hámos, IRWIN, Sanja Iveković, Björn Melhus, Carsten Nicolai, Dan Perjovschi, Józef Robakowski, Antoni Tapies, Blast Theory, Luc Tuymans, Steina Vasulka czy Franz West.

Najbardziej widocznym efektem działań prowadzonych przez konsorcjum utworzone przez 25 europejskich instytucji artystycznych i naukowych jest cyfrowy zbiór wysokiej jakości reprodukcji obrazów, fotografii, rzeźb, instalacji, rejestracji działań performatywnych, prac wideo, a także unikalnych dokumentów archiwalnych i kontekstowych. Kolekcja ta jest dostępna poprzez Europeanę w formie miniatur, podstawowych informacji na temat dzieł (metadanych) i linków kierujących do cyfrowych reprodukcji, umieszczonych na stronach internetowych poszczególnych instytucji.

W ten sposób ramach Europeany oraz innych współpracujących portali tematycznych, takich, jak np. www.gama-gateway.eu, powstał system linków dający możliwość dotarcia do źródeł przechowywania fizycznych kolekcji i ich cyfrowych reprodukcji, a także dodatkowych materiałów wizualnych czy szerszej informacji na temat każdej z prac. Wykorzystanie odnośników poszerza możliwości korzystania z Europeany, zwiększa rozpoznawalność instytucji umieszczających treści na portalu, a także ułatwia rozwój aplikacji sieciowych pozwalających użytkownikom np. na tworzenie własnych wystaw czy kolekcji (z wyłączeniem użytku komercyjnego).

Celem DCA, jako projektu badawczego, było jednak także opracowanie zestawu uniwersalnych praktyk dotyczących technologii cyfryzacji wielopostaciowych, różnorodnych formalnie prac, tworzenia i sytematyzowania metadanych oraz strategii długofalowego przechowywania cyfrowych reprodukcji, uwzględniającego również instytucjonalną specyfikę poszczególnych kolekcji oraz ich niezbędną wzajemną kompatybilność. Materiały te w formie fachowych opracowań są dostępne na stronie www.dca-project.eu.

 

ORGANIZATORZY I PARTNERZY

Koordynacja:

PACKED vzw Centre of Expertise in Digital Heritage (Bruksela) – działającą od 2006 r. instytucja, przekształcona z platformy wymiany informacji o archiwizacji i restauracji sztuki audiowizualnej w krajowe centrum ekspertyzy cyfrowego dziedzictwa kultury Belgii.

Muzea i instytucje sztuki biorące udział w projekcie:

Austria: Ars Electronica, (Linz)

Belgia: Argos vzw Centre for Art and Media (Bruksela), MAC’s – Museum of Contemporary Art of the French Community of Belgium (Grand-Hornu), Mu.ZEE . Collection of the province of West Flanders and the City of Ostend (Ostenda), Royal Museum of Fine Arts of Belgium (Bruksela)

Chorwacja: MMSU – Museum of Modern and Contemporary Art Rijeka (Rijeka)

Grecja: Frissiras Museum (Ateny), MMCA – Macedonian Museum of Contemporary Art (Saloniki), National Gallery-Alexandros Soutzos Museum (Ateny)

Hiszpania: Antoni Tapies Foundation (Barcelona)

Holandia: Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), NIMk – Netherlands Institute for Media Art (Amsterdam)

Islandia: National Gallery of Iceland (Reykjavik), RAM – Reykjavik Art Museum (Reykjavik)

Łotwa: Latvian Centre for Contemporary Art (Ryga)

Niemcy: EMAF, European Media Art Festival (Osnabrück), Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe (Karlsruhe), Transmediale (Berlin)

Polska: Centrum Sztuki WRO (Wrocław)

Portugalia: Fundação de Serralves (Porto)

Słowenia: MG Moderna Galerija (Ljubljana)

Partnerzy technologiczni:

NTUA – National Technical University of Athens (Ateny)

Multimedia Lab Ghent University / IBBT Interdisciplinary Institute for Broadband Technology (Gandawa)

Ubitech. Ubiquitous Intelligent Technical Solutions (Ateny)

 

Projekt współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach Programu CIP-ICT PSP – Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych.